We are coming soon!

40%

We'll notify you when the site is live:

Maintenance Mode is a free coming soon/under construction blogger template from NewBloggerThemes.com. Maintenance Mode blogger template has jQuery countdown timer, progress bar, tabbed view section, email subscription box and twitter follow and share buttons. You can go to Edit HTML replace this with your own words. For more free blogger templates, visit NewBloggerThemes.com.
Copyright © Banyak Cakap Chronicle | Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger
Design by ThemeFuse | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com

Blogwalking

Arkib Blog

Dikuasakan oleh Blogger.

Stay Connected

Label

2011 2012 wayang 2013 2014 2015 advertising asap putih astro astro intertaiment sdn bhd australia bahagia bahdikelantan banjir banjir besar kelantan barang barang naik barangan beratur berenang berhati-hati boboi book buang masa Buat duit buatan jepun Bulan Ramadhan Bulan Ramadhan 2011 bulan ramadhan 2013 Bulan Syawal buy card credit cenderahati cerita wayang cikwie comic cs1 cs2 cs3 cs4 cs5 cs6 dadah Definisi puasa demam denggi derma dermawan sedekah design direct sale Doa Dosa download Duit raya duit syiling duit syiling baru 2011 duit syiling baru ringan en.savefrom.net facebook Festival Teater perak 2013 finding content free Gaza gelanggang tuk wali Gelanggang tuk wali 2013 Ghost rider google google search gugusan manjoi guitar Gula hack halal haram hari raya aidilfitri harith iskandar idea Info internet ipoh istana budaya jabatan kesihatan japan Jenayah Siber jentik-jentik JKKN perak jozan jualan langsung kad raya kampung kedai Kena tipu kerbersihan keylogger komisyen Kuih Raya label Laman web palsu loteri LYNAS malaysia mangga manjoi mastercard melayu menyamar misi MisiKelantan mode merapu money scam mudah.com musim Negatif oder office online otak paypal peminta sedekah pengemis penipuan penyakit perak photoshop pilihan raya playmoya Politik Posa pray for gaza prayforkelantan protect computer Puasa que rare earths Ratna Kadhal Raya raya 2011 raya 2012 raya 2013 refresh kepala rekabentuk review sabar saleman screen shot search techhiques search tool Seronok sharing shipping shoping sintetik Spirit of vegeance story superb66 superbsixtysix surat khabar tahun melawat perak 2012 Tahun melawat perak 2013 Teater tenggelam Tepung The Lanthamide concentrates rare earths Tips toksik trademark tutorial upload Utusan malaysia vector visa Wayang web web overview wie windows 8 youtube

Money Convert

Sumbangan

Saja je saya nak mintak derma, takde ape2 pon (direct laa mintak anda!)Duit saya dpt nieh saya enjoi! betoi tuh. anda tolong saya, saya mungkin tolong anda
Terdapat ralat dalam alat ini

Twitter Update

Mengenai Saya

Foto saya

hi nama saya mohd shukri bin mat doa, dan mereka mengenali saya dengan nama wie atau cikwie

Masa itu Cakap

Orang Asing

Jumaat, 24 Februari 2012

Nah..makan Asap

warna itam itu bahaya!
gagagga . JABATAN KESIHATAN kembali lagi dengan asap putihnya. hmm petang tadi. diorang SEMBO asap putih diorang berkerja dengan bersungguh2. OVERTIME LA KOT  wakkaka. ALAHAI memang laa diorang akan sembur waktu PETANG ATAU PAGI. NYAMUK ACTIVE pada WAKTU BEGINI!....dah la tadi dari pukul 1 tgh hari blackout sampai kul 8 malam tadi. ++ lak ada petangnye semburan asap putih lak.



hmm bnyk laa kerja terganggu tadi. hmm takpe lah janji kesihatan KAMPUNG terjaga. hmm slalunya laa kan kalo org sembur2 nieh SURE ada org yang SUSPEK DENGGI atau. mengidap DENGGI. hmm bahaya toi. hmm denggi ada macam2 jenis laa... korang TGK laa jenis ape yg korang ada  kalo korang demam.

leh korang terus je ckp kat doktor kuarintin kan korang GAGAGAGGAGAGA.  hmm cam nieh lah aku kasi info kat korang laa  kalo da malas sanggat nak cari.. aku carikan.. *SEMUA INFO BERADA DIBAWAH. jangan OOO kena denggi ooooooo habis kering nnti darah korang.. masuk WAD sure asik2 amik darah je....ok laa dah laa musim hujan skrang nieh memang laa nyamuk suke dok BERTELO . jadi jangan kasi dia bertelo.  aahahahhaha... skang nieh pon NYAMUK DAH BERMUTASI "yeke?" ye laaa....NYAMUK BETINA ta perlu NYAMUK JANTAN DAH... ada satu KUMPULAN bercakap tentang "SELAMATKAN NYAMUK DENGGI JANTAN" kerana PUPUS.. YE KE korang pi laa serch kat google sure ada!!

sedang menunggu STOK minyak masuk!

pencemaran alam secara terang-terangan


Ok laa SUMBER DARI PMR

Demam Denggi



Kes denggi naik secara mendadak sehingga kerajaan telah mengisytiharkan empat negeri iaitu, Pulau Pinang, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Perak dan Selangor memiliki jumlah pengidap denggi kritikal. Dari Januari sehingga 24 September 2005, sebanyak 27,569 kes demam denggi dicatatkan di seluruh negara berbanding 21,786 kes dalam tempoh yang sama pada tahun lepas. Jumlah kematian telah meningkat kepada 70 orang tahun ini berbanding 68 orang dalam tempoh yang sama sepanjang tahun lalu. Dalam pada itu, Kementerian Kesihatan melancarkan Operasi Kawalan Denggi secara besar-besaran di kesemua negeri terbabit bagi membendung dan mencegah penyebaran penyakit yang boleh membawa maut.


Apa itu Denggi?



Penyakit denggi adalah suatu penyakit berjangkit yang merbahaya yang boleh membawa maut. Denggi biasa terjadi di kalangan orang dewasa dan kanak-kanak akibat dari gigitan nyamuk Aedes. Penyakit ini biasanya berlarutan selama 10 hari dan kadang-kadang memerlukan masa yang lama untuk sembuh sepenuhnya.

Jenis-jenis penyakit denggi
  • Demam denggi klasikal
    Pesakit menunjukkan gejala demam, ruam, sakit badan, sakit sendi dan sakit otot. Gejala penyakit ini biasanya tidak teruk dan jarang menyebabkan kematian. Demam jenis ini juga pernah dinamakan 'demam patah tulang' atau 'breakbone fever'
  • Demam denggi berdarah
    Biasanya terjadi di kalangan kanak-kanak terutama dalam lingkungan umur 2 hingga 13 tahun. Pada tahap awal (selama 2 hingga 4 hari) gejala yang dihidapi adalah sama seperti demam denggi klasikal dan diikuti oleh tahap yang lebih teruk dengan gejala seperti tekanan darah rendah, ruam dan bintik-bintik merah di badan, perdarahan gusi, berak berdarah (najis berwarna hitam) disertai dengan sawan dan tidak sedar diri. Ia sering menyebabkan kematian jika rawatan tidak diberikan dengan segera


Agen Penyebab Penyakit Denggi


Penyakit denggi disebabkan oleh sejenis kuman virus yang dipanggil virus denggi. Virus ini tergolong di dalam keluarga Togaviridae. Ia merupakan virus yang berkembang biak dalam serangga. Terdapat empat jenis 'serotype' virus yang telah dikenalpasti iaitu Den 1, Den 2, Den 3 dan den 4. Semua jenis serotype ini boleh meransang pembentukan antibodi yang berbeza-beza. Namun begitu kekebalan yang dihasilkan oleh pertahanan badan tidak menyeluruh terhadap semua jenis virus denggi. Ia akan hanya melindungi individu untuk jenis virus tersebut sahaja. Virus ini masuk ke dalam peredaran darah manusia melalui gigitan nyamuk aedes dan boleh didapati dalam tempoh yang singkat sahaja iaitu 4 hingga 5 hari pada tahap awal penyakit.


Pembawa Agen Penyakit Denggi

Nyamuk aedes merupakan pembawa bagi kuman virus denggi. Gigitan nyamuk merupakan satu cara penyebaran virus denggi dari seorang ke seorang yang lain. Daripada satu gigitan ia boleh menghisap darah sebanyak 2 hingga 4 mg darah iaitu 1.5 kali berat badannya. Nyamuk aedes ini boleh dikenali dengan tanda belang hitam dan putih di kaki. Terdapat dua jenis nyamuk aedes yang membawa virus denggi iaitu :
  • Aedes Aegypti
    Ciri-ciri : Tanda putih-perak bentuk kecapi dikepala. Nyamuk Aedes Aegypti berterbangan di sekitar rumah dan tinggal di tempat-tempat gelap di dalam rumah. Ia bertelur dan berkembang biak di dalam bekas buatan di dalam dan di luar rumah.
  • Aedes Albopictus
    Ciri-ciri: Garisan putih-perak disepanjang pertengahan kepala dan badan. Nyamuk Albopictus pula terdapat di kawasan perumahan di bandar, kebun dan juga di hutan. Ia biasa terdapat di luar rumah pada tumbuh-tumbuhan dan menggigit manusia di luar rumah. Kadang-kadang ia memasuki rumah untuk menggigit manusia. Disamping bekas buatan nyamuk ini juga boleh berkembang biak dalam berbagai-bagai bekas alamiah seperti lubang pada pokok, tunggul pokok, buluh, ketiak daun seperti daun pandan dan nenas dan lain-lain tempat yang boleh air bertakung.

    Jarak terbang kedua-dua jenis nyamuk ini biasanya tidak melebihi 350 meter.
denggi1
Cara Jangkitan

Manusia dijangkiti kuman virus denggi melalui gigitan nyamuk. Virus denggi ini hidup dan berkembang biak di dalam air liur nyamuk. Ia memerlukan masa pengeraman selama 8 hingga 10 hari untuk berkembang biak dan terkumpul di dalam air liur nyamuk. Nyamuk yang telah dijangkiti akan terus membawa virus denggi sepanjang hidupnya. Apabila nyamuk Aedes betina menggigit manusia atau haiwan ia akan memasukkan sekali virus denggi yang ada di dalam air liurnya ke dalam sistem aliran darah manusia. Apabila nyamuk aedes betina menghisap darah manusia yang mengandungi virus denggi ia akan melengkapi kitaran hidup virus tersebut dan menyebarkan kepada orang lain.


Penularan virus denggi boleh juga terjadi apabila nyamuk aedes betina sedang menghisap darah orang yang dijangkiti virus denggi diganggu dan nyamuk itu dengan segera menggigit orang lain pula. Ini akan menyebabkan virus yang terdapat dalam belalai nyamuk tersebut akan masuk ke dalam peredaran darah orang kedua tanpa memerlukan masa pengeraman. Cara ini dipanggil 'Penularan Mekanikal'.


Selain dari cara-cara di atas jangkitan virus denggi boleh juga berlaku melalui penularan transovari dimana ia merupakan suatu proses penularan agen penyakit daripada serangga betina melalui telur, jentik-jentik hingga kepada serangga dewasa generasi berikutnya.


Penularan transovari sangat penting bagi virus denggi kerana proses ini membolehkan virus tersebut berkekalan di persekitaran. Melalui proses penularan ini nyamuk bukan sahaja berperanan sebagai agen pembawa tetapi juga sebagai perumah kepada agen penyakit.


Tanda Serangan Denggi
  • Demam kuat secara mengejut dan berterusan
  • Ruam pada kulit
  • Sakit tulang, otot, sendi, biji mata dan kepala
  • Hilang selera makan
  • Muntah-muntah
  • Sakit Perut
  • Pendarahan pada badan, hidung dan mulut
Rawatan

Setakat ini tiada rawatan yang spesifik bagi membunuh virus denggi.
  • Rawatan Demam Denggi Klasikal
    Rawatan yang diberi adalah untuk menstabilkan pesakit bergantung kepada keadaan pesakit iaitu, mengurangkan demam(suhu badan) dan mengelakkan dari perdarahan berlaku
  • Rawatan Demam Denggi Berdarah
    • Demam yang sangat panas, kehilangan selera makan dan muntah menyebabkan dehidrasi. Pesakit digalakkan supaya minum air lebih banyak.
    • Demam yang sangat panas meningkatkan risiko terjadinya sawan, oleh itu demam patut dikawal dengan antipiretik.
    • Pesakit juga diawasi supaya gejala perdarahan dan sawan dapat dikesan awal. Masa yang paling genting ialah pada hari ke3 hingga hari ke7.
    • Pemberian aliran intravena perlu jika sekiranya kiraan hematokrit meningkat kerana ia menggambarkan darjah kehilangan plasma.
Tempat Pembiakan

Nyamuk aedes membiak di dalam takungan air jernih di dalam dan di luar rumah.
Ia tidak boleh membiak di dalam air yang kotor.
  • Di dalam rumah
    Ia membiak di dalam piring alas pasu bunga.
    Tadahan air seperti kolah mandi, tempayan atau baldi.
    Perangkap semut.
  • Di luar rumah
    Di dalam tayar buruk.
    Saluran air hujan.
    Tin-tin kosong atau botol.
    Bata bangunan atau kawasan pembinaan
    Cawan getah
    Lubang pokok
    Tunggul buluh
    Ketiak daun seperti -pandan dan nenas
Langkah Kawalan Denggi
  • Sistem pemantauan
  • Semburan asap
  • Pemeriksaan premis untuk mencari dan memusnahkan jentik-jentik
  • Menggalakkan penggunaan abate
  • Mengedarkan risalah dan pemberitahuan mengenai langkah pengawalan pembiakan nyamuk aedes
  • Meminta kerjasama pengetua dan guru besar bagi menggerakkan pelajar bersama memeriksa halaman dan dalam rumah.

     p/s : http://cikwie.blogspot.com says : Persoalanya siapakah patut bertanggungjawab tentang kebersihan kawasan rumah? "Tepuk dada saket dada!"
     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Thank You For Your Comments Feel Free To visit Again~

Ask me!

Answer Questions

Pengikut