Pengemis dan Peminta Derma

By cikwie - Oktober 06, 2011

"FENOMENA pengemis berkeliaran seolah-olah menjadi sesuatu yang sukar dipadamkan daripada pemandangan di bandar raya Kuala Lumpur dan bandar lain di seluruh negara.

Entah di mana silapnya, golongan ini makin bertambah walaupun operasi demi operasi dilakukan pihak berkuasa untuk menangkap mereka. Mereka menggunakan pelbagai cara untuk menagih simpati.
Bagi sesetengah orang, kemunculan pengemis di tepi kaki lima bangunan, di atas jejantas atau peminta sedekah bergerak sangat merimaskan.
Namun, ramai juga yang tidak ambil kisah malah sentiasa mendekati mereka untuk menghulurkan sedekah atau sumbangan sebagai tanda simpati terhadap nasib golongan terbabit.
Bagi menyingkap sikap pemurah rakyat Malaysia, empat wartawan Unit Khas Utusan Malaysia menyamar sebagai pengemis selama enam hari di sekitar bandar raya Kuala Lumpur.
Ikuti kisah penyamaran wartawan terbabit yang turut mencatatkan pelbagai pengalaman dan kerenah berdepan warga kota yang mempunyai persepsi berbagai-bagai terhadap golongan pengemis." - SUMBER DARI UTUSAN MALAYSIA


Pengemis.. ooh pengemis.. aku bukan nak menghina pengemis nieh..Mengemis adalah salah satu kerjaya baru. yang tidak banyak menggunakan modal, rupa, dan masa. Kalau anda rajin anda jugak layak menjadi pengemis.Ok la camnieh.. banyk org cakap.. byk berita kuar..sbb pengemis.. ada yang menjadi mangsa sindiket. atau. mereka sendiri yang menceburi bidang ini.

Ok la aku bukan nak cerita sbb kerjaya sebagai pengemisnieh. aku nak cerita tentang PEMINTA SEDEKAH. yang datang kat tmpt aku berniaga. camnieh .. Dia memberi salam "Assalamualaikum"  aku menjawap "Waalaikumussalam". dia menyapa. dan menghulurkan tangan lalu salam.. aku pon salam je la.. dah aku tgk gaya2  peminta sedekah. memang tepat skali peminta sedekah. "saya ingin mengutip derma bagi orang2 pelarian" ---> uiks.. aku pon pelik.. skalu aku menderma sure buat masjid or buat skolah. dan ayah aku meyapa.. ada surat? --- dia cakap "ada ada" lalu dia tunjukkan.. "nih surat saya... dan nih  id saya" aku mengambil id dia.. "walaaaweh... dia dari mymar.. yang pelik dan ajaib nye.. aku tau kad tuh fake gile.. alahai jgn laa nak menipu.. " lagi pon.. aku tgk gambar scan dia pon aduhai.. UN card dia pon tepahape.. tak ofical.. security code pon takde.. nama.. asal dan muka dia.. pastuh ada logo... JE yang dia taruh. tgk pula surat.. alahai.. photostat je pas tuh binding. wow... hebat.. dia ada cop DUNIA..

pas tuh bapak aku bertanya.. "ada chop dari malaysia?" ada pengesahan dari "majlis jabatan agama islam negeri?" ada tak "kebenaran di balai polis"  dia diam je.. ushar je bapak aku.. "bapak aku membebel laa.. camne... nak dptkan.. bla.. bla.. bla.." pas tuh aku ckap kat bapak aku "DIA TAK PAHAM laa abah" buang masa je.. pas tuh aku suh dia balik.. "U can go now" dia buat bodo je usha.. muka kesian.. aku mmm.. ape laa mamat mymar nieh nak... "pas tuh aku offer dia makan.... mau..?" offer dia minum? mau? dia geleng kepala...

alahai..dia nak duit la tuh.. aku ngan bapak aku tak kasi.."lama gak dia duk situ tercegat je pandang aku ngan abah aku." naik runsing pon ada.. hmm.. aku wat bodo je"  ------weh aku bukan kejam.. tapi.. skali pandang kesian.. 2kali pandang.. senang nye hidup mintak org duit.. pas tuh dia kuar laa pergi ke tandas.. ... pas tuh dia ushar je dari jauh .. kami berdua.. "pandang2 aku terpandang pada jari dia.. " "WOW" "aku terus tegur dia " "Hey.. u got a nice tatoo in ur finger" pas tuh aku tunjuk laa jari .. pas tuh dia pon mcm gelabah je..

terus dia singkapkan lengan baju MELAYU.. penuh tatoo.. kiri dan kanan "dan dia menunjukkan dengan megah.. dan menepuk - nepuk dada.. " pas tuh dia buat macam parang kat dada dia  - dia geleng kepala" DENGAN DIA PUNYA BODY LANGUAGE aku tau dia nak mengatakan.. dia tuh kebal.. sbb tuh pakai tatoo.  " aku tanye lagi -"are u muslim?" "can muslim got a tatoo?" "are u sure ur are muslim?"  --- dia dim membisu.. dia paham ke tak... " kalo dia jawap ya.. aku suh dia baca al-fatihah ke.. mengucapke.. ok gak tuh

hmm bengang punya pasai.. aku nak tepon polis dan ckap kat dia.. i'll call the police  u wait here. dia pon bereda dengan pelahan2 pelahan dan muka dia pon tgk je kamu berdua.. ape tah dia nak buat.

lagi satu kalo laa dia nak minta duit ke hape ke.. terus terang je laa.. mintak belas kasihan aku.. neh kan pula.. dah laa menipu.. pas tuh menghina lak org melayu dengan pakai baju melayu... sluar jean pudar  ngan pakai ketayap putih. aduhai.. bukan pasai tatoo  yg menjadi kebingungan .. camne aa dia buleh terlepas sewenang2nya mintak org duit.. bukan org malaysia pon.. org luar KOT. hmm..

kepada anda yang menderma..YE LAA malaysia nieh pemurah punya orang.. kadang2 kita silap bagi duit kita kat org tak tak mermelukan. " dinasihatkan la lagi kepada anda"  kalo kita nak menderma
-tgk date id org peminta derma
-ambik conteck number
-tgk pengesahan dari mana
-tanya dia puas2

kalo kita nak menderma.. "kita bagi org tuh makan pon dah kira ok" that mean kita tetap tolong walaopon bukan menggunakan duit kasi dia..


p/s : cikwie.blogspot.com say :- Aku pengemis cinta "wakakakkakakaka" - awek pon takde wkakakak

  • Share:

You Might Also Like

0 comments

Thank You For Your Comments Feel Free To visit Again~