Jiwa Meragam

By cikwie - Disember 22, 2014

disini aku cuba ucapkan kepadanya,


Disebalik kedegilannya
terserah kelemahannya

disebalik kelemahannya
terserah kesungguhanya

disebalik kesungguhannya
terserah keputusannya

disebalik keputusannya
terserah kedegilannya.



ya katamu,
kosong,
perbuatan mu tidak selari dengan katamu,

katamu itu jugalah aku menyimpan,
katamu juga aku berpegang
katamu juga lah aku menerima jawapan

aku memilih kamu menjadi kawan
kamu juga mengakuinya

aku tidak melupakan
kamu juga mengakuinya

kamu juga tidak mencari
aku juga yang mencari

masaku untuk kamu
itu keputusanku sendiri
masa kamu untuk kamu
itu keputusan kamu sendiri

biarlah aku rasa bergini tebal
kamu berasa nipis dihati

kenapa tidak menyatakan
kesalahan
yang boleh membuat hati kamu menjadi nipis

atau dulunya hati kamu tebal
aku yang membuatkan nipis

berbicara jarang sekali
perbuatan jelas nampak.

aku bukan mengungkit
tentang jiwa di hati

aku memberitahu iklas dihati

bukan tak mengatakan tidak
tidak juga kamu mendengarnya

jika tidak
katakan tidak

beranilah kamu
selamilah jiwa yang nipis itu

aku tahu kamu tak berupaya,
aku tahu bukan caramu

sehingga kini aku merasa kehilangan jiwa
mungkin sekrang kamu rasa kosong.

secara tidak langsung
jiwa sebati
secara tidak langsung
mudah mengerti

kamu tidak perasan
kerana aku juga tahu
perbuatan, emosi  sesuatu
aku juga mempunyainya

aku disini bukanlah mengarut
aku cuma mengajar tentang diri aku sendiri
biarlah aku menikmatinya sendiri

janganlah kamu nipiskan lagi
jiwa mu itu.

walaupon senang mendengar ayat di lagu
sekarang aku baru tahu
yang susah untuk dilepaskan

aku akan menikmatinya lagi
selagi aku terdaya menahannya.

berserah sentiasa
kepadaNYA
aku turut terlupa

aku yang meminta kepadaNYA
dan aku merasainya

syukur kepadaNYA
yang Maha Esa.
kekuasaanNYA jelas nyata.

subhanallah,

  • Share:

You Might Also Like

0 comments

Thank You For Your Comments Feel Free To visit Again~