Terbuka mata telinga jiwa, MISI KELANTAN #Bahdikelantan

By cikwie - Februari 02, 2015

Misi Bantuan Banjir 31 Januari ~ 1 Febuari 2015

sedikit sebanyak aku konsikan perjalanan misi bantuan ke kelantan hampir keseluruhan kelantan kami redah. insyallah akan ada lagi misi bantuan-bantuan yang akan datang setelah membuat lawatan  dan bertemu dengan warga kelantan  banyak yang aku belajar di kelantan sebenarnya.

sedih memang sedih.. aku pon terasa bila tangkap gambar di sana terasa sebak.. ya.. aku lihat sendiri kemusnahan. dalam camera aku .. aku lihat balik xdpt perasaan aku di sana.
suasana.. cuaca... bau.. bunyi.. senyuman melihat air muka mereka.. timbul banyak persoalan.. apetah lagi dengan jiwa2 mereka.. insyallah.. segala musibah yang diberikan pasti ada khikmah . walaupon hampir sebulan.. mereka masih memerlukan bantuan.. aku lihat banyak kg yang memerlukan bantuan.

ye banyak perkara yang diberitahu. salurkan bantuan secara terus.. jgn guna org tengah.. itu pengalaman mereka yang menghantar bantuan.. aku disini bukan untuk MENUNJUK membantu. aku semasa musibah berlaku aku memasang niat untuk membantu.. walaupon aku tak mampu menyumbangkan harta.. niat aku untuk menolong menyumbangkan tenaga.. ya.. aku berjaya juga pergi.. di sana.. walaupon dah hampir sebulan.. syukur..aku jejak kaki disana.

disini sedikit sebanyak gambar yang aku snap.

tantatif perjalanan secara ringkas.

bertolak dari rumah kul 2pg - kumpul kul 3pg dan terus bertolak
sampai di Highway Jelapang ada kemalangan disebelah *lori cat terbalik..
meragut nyawa aku rase sbb ada van "black maria".

highway jelapang 1.2.2015

6.00 pagi - sampai di Lawin (perak)

-solat di Grik

7.15 pagi - Sungai lebeh *aku pon lupe bunyi camtu la tak tau  ahahha

7.50 pagi - Royal Belum  *lalu je

8.20 pagi - kat Puncak *aku selfie kat sana. ehh.. gemuknye aku
8.50 pagi - Batu Melintang
**dalam perjalanan.. lori yang memuatkan barang2 misi telah rosak.
***atas baik budi dari penghulu di Kampung Balar dia mencari bantuan lori untuk load 

10.30 pagi -  loading barang di Kuala Balar *list misi kali ini




12.30 tgh hari - dipelawa oleh penghulu untuk menjamu makan di rumahnya. ramah org kelantan disini.

1.30 tghhari - solat di area sana

then gerak ke Dabung dan terus ke Manik Urai  then Manik urai baru
*mase tu aku ta tgk jam 
**mase perjalanan tersebut ada satu peristiwa yang ada ular tedung besar lepak di jalan raya sehingga jalan jadi sesak sekejap. ulor tu tak nak gerak ke rumput...
Tedung sela yang tak makan saman. *masa perjalanan 

dlm perjalanan ke manik urai 

tinggi jambatan ni..




*sedikit sebnyk sebelum sampai ke Manik Urai.. 
**kami tidak dibenarkan berhenti di Manik Urai dikawal oleh pihak berkuasa
**kami pergi disini utk menyaksikan sendiri suasana
**bantuan dah cukup disana buat masa ini
**misi kali ini utk perkampungan yang lain 

sebahagian gambar di Manik Urai..
*gambar ini di ambil di dalam kereta sahaja kerana tidak boleh berhenti disini

sekolah rendah

perhatikan di dinding tertulis HELP dan SOS

perhatikan di dinding tertulis HELP dan SOS

pembinaan penempatan sementara

rosak teruk

jauh air naik


ramai membantu disini

habuk dan bau. kebanyakkan mereka memakai mask

masih tersenyum

mereka masih tersenyum walaupon susah disana

supportive and positive

khemah sementara

rosak

terimakasih adik sudi bye kat aku

rumah sementara *barangkali dari kontena

sebahagian sumbangan dari NGO

masjid rosak

stesen keretapi turut musnah

sekolah menegah * gambar yg berada di internet yg menempatkan mangsa banjir

tinggi air naik sampai paras 3 tingkat

memang jauh dari sungai.. tetap tenggelam 


kemusnahan

tinggi ni dari jambatan ke bawah

jauhkan sekolah?

**gambar diambil di dalam kereta sahaja. kami tidak turun disana kerana misi bantuan kali ini di Kampung Bahagia.. *seberang sungai.

Then pi ke Kuala Krai load barang dalam sampan untuk menuju ke Kampung Bahagia
**kampung ini menerima 2 kali bantuan.. dan misi ini yg ke2

Gambar perjalanan di pekan.. untuk pergi Kuala Krai

2 tinggkat pon tenggelam

tinggi2 jabatan kat sini pon kena air gak

sampah

lihat bebetoi had mane air tu?

kedai pon habis

tgk signboard pon tau air had mana

renovation n cuci2 pon ta habis da hampir sebulan da ni

sapu bersih 


*A kedai  diatas pon tenggelam

*A kedai atas

ok bawah ni jeti (gambar *a kedai diatas)

habis

entahla tak tau nak cakap ape

hmmm

tenggelam

hmmm

hmmm

bot sampai

selimut dan sebagainya

menunggu bantuan

tanda paras air

dari jeti ke atas.. tgk bape jauh air naik

besar sungai ni

jeti

kemusnahan

2 bot penuh dengan barang

sedang memuat turun barang

mereka meletakkan pelampung skale air tinggi mana
solat disana.. *asar

On The way ke Pasir Putih

pastu gi  Kampung Temangan 

*gambar perjalanan  ke Kampung Temangan

sawah padi yg luas

cewek2 yang comel  ahha

sungai

sugai

sungai


Sampai di Kampung Temangan misi terakhir disini

rumah

rumah yg di naiki air

boleh tahan tinggi  nye

surau habis

barang2 yg di hantar di surau ini

team bersama org kampung

perjalanan balik

makan dan solat di Tanah Merah

keindahan

lapar memang lapar

on the way cekin  hotel di Pasir Mas.

Pas tu Gi makan malam di Kota Baharu

*malam tu cadangnye nak gi jenjalan di hadapan hotel.. haaa.. dah mandi sume.. semua leboh tido.. letih gamaknye..
satu hati yang memang letih dan  bersemangat.

10.00 pagi - cek out.

bersarapan.. mekasih pihak hotel kerana bagi  sarapan percuma untuk misi bantuan banjir





hari kedua

gi Pasar Siti Khatijah... gi Pasir Mas gi Rantau Panjang simpadan Golok dan kul 5petang balik ke ipoh..

sampai di ipoh kul 11 malam

banyak yang aku belajar kat sini. oh.. kome kena lihat sendiri.. baru lah boleh membuat keputusan .. aku berada di sana 2 hari.. hampir keseluruhan kelantan kami pergi.. ada orang sana memberi info yang banyk kampung tidak mendapat bantuan... disebabkan org ke3 banyak org yg tertipu..bantuan tidak sampai ke tangan orang yang memerlukan..

sedikit sebanyak aku mengkonsikan perjalanan sehari lebih.. semoga org di sana tabah dan bersemangat..

aku bersyukur kerana tempat tinggal aku selesa. insyallah kami akan mengadakan misi sekali lagi dalam masa 2 minggu. ke tempat yang diberitahu oleh warga setempat.

kalo takde masalah ape2 aku akan pergi kesana lagi insyallah.



p/s *banyk salah ejaan pada text diatas malas nak memperbetoikan


  • Share:

You Might Also Like

0 comments

Thank You For Your Comments Feel Free To visit Again~